True
Nederland.TV - TV kijken via internet, de beste tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Cookie Verklaring  
Nederland.TV

Het Uur van de Wolf - Alle afleveringen

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Hier komt Piet Hein Eek

Piet Hein Eek wordt algemeen gezien als een van de belangrijke ontwerpers van toegepaste kunst van Nederland. Bij een groot publiek is hij bekend geworden met zijn meubels van sloophout. Met diezelfde meubels is hij tevens de meest gekopieerde ontwerper van ons land geworden. Hij begon een bedrijf dat explosief groeide, opende een eigen fabriek/winkel/galerie in 2010 in Eindhoven en vanaf dat moment stroomde het nieuwsgierige publiek uit binnen- en buitenland massaal toe. Hij wist de financiële crisis te doorstaan, maar crisis kan ook op een andere manier toeslaan. Verdraagt de kunstenaar Eek de ondernemer Eek?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De donkere humor van Maurizio Cattelan

Is hij de grootste kunstenaar van deze tijd of een flamboyante artistieke oplichter? De Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan (1960) zet met zijn provocatieve, humoristische maar ook sinistere kunst de kunstwereld op zijn kop. Cattelan werd bekend met zijn beeld van een gevallen paus, door een meteoriet getroffen. Zijn controversiële beeld van een knielende Hitler werd vorig jaar voor 17 miljoen geveild. Cattelans carrière wordt voor het eerst in beeld gebracht. Filmmaker Maura Axelrod maakt er een duizelingwekkende reis van, waarna we alles en ook niets te weten zijn gekomen over deze ongrijpbare kunstenaar, die speelt met begrippen als 'authenticiteit' en 'waarheid'.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De jacht op mijn vader

Eric Lie is een levende legende in Suriname. Hij is berucht vanwege zijn grote liefde voor vrouwen en zijn jachtpartijen in het regenwoud en geniet veel aanzien als een van de hoogstopgeleide taekwondogrootmeesters van de wereld. Maar voor schrijfster Karin Amatmoekrim is hij vooral de vader die in haar leven schitterde door afwezigheid. Ze ontmoette hem voor het eerst toen zij 22 was, maar durfde hem nooit echt toe te laten. Nu gaat zij voor haar boek op jacht naar de man achter de mythische verhalen, in de hoop haar vader te vinden. Hopend op erkenning van zijn verloren dochter is hij verguld van het idee dat zij een boek over hem zal schrijven. 'Het is de angstigste zet die ik ooit op papier heb gedaan', tikt Amatmoekrim aan het begin van haar manuscript. Durft ze het aan om het werkelijke verhaal op te schrijven en nietsontziend te zijn? En ligt haar loyaliteit bij haar vader of bij haar boek? Regisseur Gülsah Dogan onderzoekt met haar scherpe blik het spanningsveld tussen vader en dochter. Een intieme film over de kracht van familiebanden en het verlangen elkaar te zien en gezien te worden.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Jheronimus Bosch - geraakt door de duivel

Documentaire waarin de groep kunsthistorici die het mysterie van de circa 25 nog bestaande schilderijen van Bosch probeert te ontrafelen. In februari opent in Den Bosch een grote overzichtstentoonstelling ter gelegenheid van de 500e sterfdag van de middeleeuwse schilder Jheronimus Bosch. Hieraan voorafgaand onderzoekt een groep kunsthistorici in grote musea zoals het Prado, het Louvre en de Galleria dell' Accademia alle overgebleven schilderijen. Met röntgenfotografie en infraroodtechnieken kunnen ze voor het eerst in de geschiedenis doordringen tot de onderste verflagen en zo een indruk krijgen van het creatieve proces van de 'duivelskunstenaar'. Elk detail wordt minutieus bekeken. De museale wereld wacht in spanning de resultaten af. Is hun Bosch wel een echte Bosch? En lukt het Den Bosch om zoveel belangrijke werken naar Nederland te halen? Pieter van Huijstee toont de precaire samenwerking van het Nederlandse wetenschappelijk team van het Bosch Research and Conservation Project met de conservatoren van het Prado. Die beheren de grootste collectie van 'El Bosco', met daarin ook 'de Nachtwacht van Spanje': het fameuze drieluik De tuin der lusten. In Gent doen ze een ontdekking met grote gevolgen en in Antwerpen duikt een niet eerder aan Bosch toegeschreven tekening op. De camera is erbij als de experts een eerste blik werpen op de pentekening in privébezit, inmiddels groot nieuws. De film toont ook hoe de volstrekt vernieuwende stijl, de mysterieuze figuren en de morele boodschap van Bosch hun aantrekkingskracht nog lang niet verloren hebben.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: The Analogues - Sgt. Pepper 50 jaar later

Op 1 juni 2017 is het vijftig jaar geleden dat het legendarische Beatles-album 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' verscheen. In het kader daarvan is de documentaire The Analogues - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band 50 jaar te zien. In aansluiting op de documentaire is een dag later het concert van The Analogues te zien, waarbij het legendarische album integraal wordt uitgevoerd. 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' stond in de hele wereld maandenlang op nummer 1 van de album charts en wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste albums uit de popgeschiedenis. Maar The Beatles speelden de muziek van Sgt. Pepper nooit live. Vanaf 1967 waren zij een echte studioband; de complexe composities en de experimentele studiotechniek maakten het onmogelijk om de muziek live te reproduceren. Tóch gebeurt dat nu, vijftig jaar na dato, door de vaderlandse topmuzikanten van de band The Analogues. Regisseur Marcel de Vré laat in deze documentaire zien hoe de musici van The Analogues het oeuvre van The Beatles benaderen alsof het klassieke muziek is: met aandacht voor muzikale details en een uitgebreide bezetting op het podium. In hun zoektocht naar de perfecte sound komen ze tot de essentie van de creativiteit van The Beatles. John Lennon wilde klinken als de Dalai Lama, en de stem van Paul McCartney werd zo vervormd dat het live niet na te zingen is. Dat, en nog veel meer, levert het onderzoek op dat de leden van Analogues uitvoerden. Vooral bassist Bart van Poppel is fanatiek in zijn jacht naar unieke vintage instrumenten: het internet wordt afgestruind en vervolgens wordt er over de hele wereld ingekocht, want het moet precies díe ene sitar uit Duitsland zijn. Met een enorme collectie instrumenten, die uitdijt tot twee vrachtwagens vol, gaan ze op tournee met hun 'Sgt. Pepper tour'. Regisseur Marcel de Vré volgt de Analogues gedurende twee jaar, tot in de befaamde Abbey Road studio's aan toe. Lukt het ze het magistrale album te evenaren op het livepodium?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Foto and Copyright by G.P. Fieret

Terwijl zijn foto's voor duizenden dollars te koop hangen in een New Yorkse galerie, leeft fotograaf Gerard Petrus Fieret (1924-2009) in een vervallen portocabin, berooid en volkomen vervuild tussen de uitwerpselen van zijn huisdieren. Als hij te ziek wordt om nog thuis te wonen, duikt onder de troep een schat aan foto's en negatieven op. Fieret is een volledig autonome beeldend kunstenaar (fotograaf, dichter, tekenaar) die zich niets gelegen laat liggen aan de conventies van de fotografie óf van het leven. De foto's zijn zoals hijzelf: onaangepast, chaotisch en slordig, aangevreten en vol levenslust en humor. Op straat en in zijn vieze maar gezellige atelier fotografeert hij jarenlang 'de caleidoscopische totaliteit van het leven': schaars geklede en naakte vrouwen, zichzelf, zijn poes en zijn innig geliefde duiven. 'Kijk, als je als kunstenaar dingen gaat doen die buiten de standaard vallen, word je als gek verklaard.' Regisseur Frank van den Engel maakt in het laatste levensjaar van Fieret een indringende film vol mededogen met deze wonderlijke figuur. Door een schrijnend contrast tussen de kunstenaar en de kunstwereld deelt Fieret nooit mee in zijn internationale succes. Hij sterft in januari 2009 op 85-jarige leeftijd aan een longontsteking. Een eerbetoon aan een dwarse en unieke Nederlandse fotograaf.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De jacht op mijn vader

Eric Lie is een levende legende in Suriname. Hij is berucht vanwege zijn grote liefde voor vrouwen en zijn jachtpartijen in het regenwoud en geniet veel aanzien als een van de hoogstopgeleide Taekwondo-grootmeesters van de wereld. Maar voor schrijfster Karin Amatmoekrim is hij vooral de vader die in haar leven schitterde door afwezigheid. Ze ontmoette hem voor het eerst toen zij 22 was, maar durfde hem nooit echt toe te laten. Nu gaat zij voor haar boek op jacht naar de man achter de mythische verhalen, in de hoop haar vader te vinden. Hopend op erkenning van zijn verloren dochter is hij verguld van het idee dat zij een boek over hem zal schrijven. 'Het is de angstigste zet die ik ooit op papier heb gedaan', tikt Amatmoekrim aan het begin van haar manuscript. Durft ze het aan om het werkelijke verhaal op te schrijven en nietsontziend te zijn? En ligt haar loyaliteit bij haar vader of bij haar boek? In de intrigerende documentaire 'De jacht op mijn vader' onderzoekt regisseur Gülsah Dogan met haar scherpe blik het spanningsveld tussen vader en dochter. Een intieme film over de kracht van familiebanden en het verlangen elkaar te zien en gezien te worden.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Peter Vos - Vogelparadijs

De jaszakken van tekenaar Peter Vos (1935-2010) waren altijd gevuld met potloden en schetsboekjes. Hij kón niet anders dan tekenen. Van jongs af aan voorzag hij proefwerken, brieven, eigenlijk alle papier dat hij onder handen kreeg, van tekeningen. 'Je kan het ook een ziektebeeld noemen', aldus zoon Sander Vos. Het was Vos' manier om zich te uiten. Niemand kon zo goed gevoelens van jaloezie, geilheid, woede en verdriet in tekeningen verbeelden. Regisseur David de Jongh ontrafelt in de documentaire via het werk van Peter Vos diens passies en demonen, in navolging van het credo van Vos: 'In je werk kun je je niet verbergen'. Naast honderden virtuoze tekeningen bevat de film ook adembenemende beelden van vogels, gesprekken met intimi (waaronder collega's Peter van Straaten en Rinus Ferdinandusse) en de prachtige stem van Peter Vos in archiefopnamen. Dat maakt Vogelparadijs tot een meeslepend levensverhaal, waarin werk en leven onlosmakelijk zijn samengeklonken.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Mapplethorpe: Look at the Pictures

Het enige dat nog extravaganter is dan de foto's van Robert Mapplethorpe (1946-1989) is zijn eigen leven. De Amerikaan was geobsedeerd door roem en schuwde geen middel. Seks was zijn andere obsessie, en ook daarin was hij grenzeloos en schaamteloos, zowel in zijn eigen beleving ervan als de expliciete foto's die hij ervan maakte. In de documentaire is goed te zien waarom zijn werk zo controversieel is én waarom Mapplethorpe dankzij zijn enorm charismatische uitstraling zo geliefd was bij velen. Mapplethorpe is beroemd geworden door zijn gevoelige en directe stijl van fotograferen. Zijn foto's zijn vaak in zwart-wit en daarmee hooglijk gestileerd. De titel van de film is niet alleen een oproep om naar Mapplethorpe's foto te kijken, maar ook een uitspraak van een onthutste homofobe senator die in 1989 een tentoonstelling van de fotograaf wilde sluiten. 'Ik begrijp niet dat dit schokkend zou zijn', aldus Mapplethorpe, 'ik vind seks niet iets vies.' Een van zijn beroemdste foto's, 'Man in polyester suit', werd tijdens de expositie voor 2500 dollar verkocht. In 2015 bracht hij op een veiling 390.000 dollar op. Regisseurs Fenton Bailey en Randy Barbato hebben talloze vrienden, collega's, buren en geliefden van Mapplethorpe geïnterviewd. Zij worden in kleur vastgelegd met een Hasselblad: de karakteristieke camera waarmee Mapplethorpe zijn zwart-witfoto's maakte. De film geeft een prachtige inkijk in de New Yorkse kunstenaarsscene in de jaren 70 en 80, waar onder anderen Patti Smith, Andy Warhol en Fran Lebowitz zich in begaven. Bijzonder is ook dat Mapplethorpe zelf te horen is in diverse oude geluidsopnames, waarin hij zonder omhaal van woorden uitgebreid vertelt over zijn leven, zijn minnaars en zijn verlangen naar roem. Vlak voor zijn dood in 1989 stelde hij zelf zijn biografe aan. 'Je moet haar alles vertellen', was zijn laatste verzoek aan een vriend. 'Houd mijn herinnering levend.'

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Vrienten, Kooymans en de Groot

Muzieklegendes Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten bundelen hun krachten en toeren momenteel langs de theaters onder de naam Vreemde Kostgangers. Wat krijg je als de 'eenzame troubadour' Boudewijn, de Golden Earring-rocker George en Doe Maar-idool Henny samen op tournee gaan? De mannen delen een halve eeuw Nederlandse muziekgeschiedenis, maar weten ze elkaar hierin te vinden? En wat zal deze muzikale mix hen opleveren? De documentaire is een filmisch verslag van regisseur Suzanne Raes over een bijzondere muzikale samenwerking tussen drie grootheden. Boudewijn de Groot, George Kooymans en Henny Vrienten delen een halve eeuw Nederlandse muziekgeschiedenis. Periodes van hysterische beroemdheid liggen achter hen, maar nog steeds vullen ze moeiteloos zalen. Ze toeren nu door het land onder de naam Vreemde Kostgangers, met een programma van oude en nieuwe liedjes. In deze samenwerking vallen de onderlinge verschillen weg: het zijn drie mannen die doen wat ze het liefste doen: muziek maken. De drie schrijven graag liedjes. Dat is na al die jaren niet eenvoudiger geworden. Een goed liedje overkomt je, maar is ook hard werken, sleutelen en slijpen tot alles klopt. Het grote streven is altijd om een liedje te maken dat aanslaat. Hoe groot de hits die ze op hun naam hebben staan ook, er is altijd een verlangen om er nog een te maken: een liedje dat voort zal leven. De teksten die de drie schrijven weerspiegelen de levensfase waarin ze zich bevinden: ze gaan over het leven, over oude liefdes en jeugdherinneringen. In deze documentaire zien we hoe deze mannen samen in een buitenhuis in Twente sleutelen aan nieuwe liedjes. Doorwerken tot diep in de nacht, de herinneringen die ze delen, wederzijdse waardering, kleine irritaties en milde spot, maar bovenal het plezier van het maken. Langzaam krijgen de liedjes vorm en het optreden komt steeds dichterbij: zal deze mix bij hun publiek in de smaak vallen?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: UB40 - beloften en leugens

De Engelse popgroep UB40 behoort tot de meest succesvolle bands aller tijden, met meer dan 70 miljoen verkochte albums en wereldwijde hits als Red Red Wine en I got you babe. Maar het succes en de roem eisten zijn tol en lieten de bandleden berooid en met grote financiële schulden achter. Het ooit relaxte reggaegroepje van acht vrienden, waaronder drie broers, raakt verscheurd door haat en verraad. Na de opsplitsing claimen nu twee bands de naam UB40. Broedermoord ten top, niets verhullend en ontluisterend door de BBC in beeld gebracht.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: David Bowie - de laatste vijf jaar

Als vervolg op de eerdere documentaire Five Years maakte regisseur Francis Whately nu een documentaire over de laatste vijf jaar van David Bowie. Opnieuw kon hij daarbij beschikken over unieke opnames, zoals van de originele leadzang van Lazarus, Bowies laatst uitgebrachte nummer. De spiksplinternieuwe documentaire is toegespitst op de laatste drie grote projecten van Bowie: de albums The Next Day en Blackstar en de musical Lazarus, die Ivo van Hove regisseerde. De film laat zien dat Bowie uiterlijk wel constant van gedaante verwisselde, maar dat de kernthema's van zijn werk - vervreemding, sterfelijkheid en roem - eigenlijk hetzelfde bleven.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Paolo Ventura - De verdwijnende Man

Paolo Ventura gaf een succesvolle carrière als modefotograaf op omdat hij de beelden die al jaren door zijn hoofd spookten, móest fotograferen. Beelden die hij voor zich zag als zijn oma hem vertelde over de oorlog en die zich in zijn geheugen hebben verankerd. In deze documentaire laat regisseur Erik van Empel zien hoe de bescheiden kunstenaar in een schuur bovenop een verlaten berg in Italië een tijdloze, melancholische wereld creëert. Met verf en karton en met wat er overblijft van een mensenleven roept hij de sfeer van magie en isolement uit zijn jeugd op en geeft hij zichzelf en de gevonden spullen een nieuw leven.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: W.H. Gispen: ontwerper - ondernemer

De naam Gispen bepaalt tot vandaag ons beeld van het interieur van het Nieuwe Bouwen en is synoniem voor de moderniteit in Nederland. Gispen bestaat honderd jaar, aanleiding voor een tentoonstelling in museum Boijmans van Beuningen en een uitzending van Jeroen Vissers documentaire over één van Nederlands eerste industrieel ontwerpers: Willem Hendrik Gispen. Als ontwerper is Gispen (1890-1981) buitengewoon succesvol. Zijn moderne en functionele lampen, stoelen en bureaus slaan aan in het vooroorlogse Nederland. De beroemde stalen buismeubels worden klassiekers. Vooral de achterpootloze stoel zal iedereen herkennen, maar niet velen zullen weten dat het ontwerp oorspronkelijk van Mart Stam (ontworpen voor zijn zwangere vrouw) komt en daarmee aanleiding geeft tot jarenlange juridische strijd. Het ondernemerschap gaat Gispen minder goed af. Hij investeert teveel en raakt de financiële zeggenschap over zijn bedrijf kwijt. Uiteindelijk verlaat hij het bedrijf dat hij heeft opgericht en dat zijn naam draagt. Privé beleeft hij stormachtige tijden als hij zijn gezin verlaat en trouwt met de achttien jaar jongere Riek van de Griend. In de jaren 90 beleeft een aantal van zijn bekendste ontwerpen een opmerkelijke revival. Ze worden weer in productie genomen en zijn opnieuw een groot commercieel succes. De vintage Gispen vind je nu steeds meer in museale collecties. Dit onderstreept hun kunstzinnige kwaliteit en vormt een opvallende blijk van de omkering in de waardering: van industrieel gevormd gebruiksvoorwerp naar museaal stuk. Het verhaal over Gispen wordt o.a. verteld door zijn tweede vrouw Riek van de Griend (99 jaar), dochter Antoinette en experts, zoals de kunsthistoricus André Koch en antiquair Ad van de Bruinhorst.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De jongensdroom - Theo Jansen

Ieder jaar test kunstenaar Theo Jansen zijn nieuwste strandbeesten uit aan de Nederlandse kust. Deze welhaast mythische wezens bestaan uit door hem gemanipuleerde plastic buizen, tiewraps en zeilen. Met behulp van de wind kunnen de pvc-geleedpotigen zelfstandig over het strand lopen. In dit portret wordt de filosofisch ingestelde kunstenaar gevolgd bij zijn indrukwekkende testen op het strand, en tijdens reizen naar Japan en Amerika, in de hoop dat zijn wezens niet alleen erkenning krijgen van het publiek, maar ook van museumcuratoren. Onderwijl vertelt hij steevast levendig over zijn strandbeestenevolutie en de soms wankele balans met zijn privéleven. Ook toont het portret de meester aan het werk bij de verwekking van technische hoogstandjes; van mini-strandbeesten tot waanzinnig ogende kolossen, die in een sciencefictionfilm niet zouden misstaan. En dat alles slechts door aandrijving van wind of luchtdruk uit plastic flessen. Zwoegend, begeleid door een typisch pvc-achtig krakend geluid, lopen de vaak grootse strandbeesten langs de kustlijn. Imposant, zo vindt Jansen zelf ook nog altijd: "Ik ben een nieuwe natuur aan het scheppen, een nieuwe diersoort aan het toevoegen." Maar dat zijn strandbeesten nog niet helemáál zelfstandig kunnen leven, en hijzelf ouder wordt en sterfelijk blijkt, zint hem allerminst.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Lee Towers - The voice of Rotterdam

Na elf jaar afwezigheid wilde Nederlands enige crooner Lee Towers Ahoy nog één keer aan zijn voeten leggen met een wervelende show. Dat was het ideale moment voor regisseur Hans Heijnen om in te springen. Zijn ambitie: het fenomeen Lee Towers, The voice Of Rotterdam nader verklaren. Hiervoor volgde hij de uiterst emotionele Leen Huijzer een jaar lang intensief: van kleine cafézaaltjes tot Ahoy en van Curaçao tot haringparty.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Jonge dansers, 10 jaar later

In 2005 zagen we in De Avond van de Jonge Danser een emotionele uitzending met tieners vol verwachtingen, dromen en hoop. De onverwachte winnares werd Milou Nuyens uit Den Haag. Daaropvolgend won zij de European Young Dancers Award in Warschau. Inmiddels is ze moeder van een zoontje en op haar weg terug naar de top. Op 28 januari 2016 opent ze de Galavoorstelling van het tweejaarlijkse Holland Dance Festival in Den Haag met haar winnende dans van toen. Ook de andere vijf dansers hebben, zowel in hun persoonlijke als professionele leven, nadien veel meegemaakt. Inge-Marije Lammertink uit Culemborg, danseres met een zwaar gehandicapte zus, is na omzwervingen door Europa uiteindelijk neergestreken in Tel Aviv. Myrthe van Opstal uit het Limburgse Velden danst nu professioneel bij het Nederlands Danstheater in Den Haag. Ze is er niet alleen, ook haar broer en twee zusjes zijn bij het NDT beland. En Jamy Schinkelshoek, de jongste van toen, is zeer succesvol in Arnhem bij het gezelschap Introdans. Bastiaan Stoop danst bij Het Nationaal Ballet, Merlijn Verhorst is na een onfortuinlijke val met dansen gestopt en werkt nu als beveiligingsbeambte in het Rijksmuseum. Een voor een zocht Roeleven de dansers op in hun huidige bestaan. In de documentaire worden ze weer samengebracht, net als 10 jaar geleden. Een warm weerzien waarbij de zes hun persoonlijke levenservaringen en hun carrière in de danswereld bespreken. Het resultaat is een film die ontroert en inzicht geeft in het leven van jonge mensen met een gezamenlijke passie. Het gaat over de danswereld, maar het gegeven is natuurlijk universeel. Over dromen, werkelijkheid, hoop & verlangen van opgroeiende jongeren.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De Confrontatie - twee jaar aan de ateliers

De Franse kunstenaar Marcel Duchamp verklaarde in 1917 alledaagse voorwerpen tot kunst. Een provocerende daad die een heftige nog steeds actuele discussie veroorzaakte rondom de vraag: wat is kunst? Sindsdien wordt die vraag keer op keer gesteld. Aan de kunstenaar en aan de toeschouwer. Als alles kan en alles mag, hoe weet je dan nog wat kunst is? Ditteke Mensink verbleef twee jaar aan DE ATELIERS: de broedplaats voor toptalenten in de beeldende kunst. Haar verblijf liep uit op een harde confrontatie met haarzelf, de jonge kunstenaars en de moderne beeldende kunst.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Mavis!

'Ik probeer liefde en muziek bij de mensen te brengen.' Het is een simpele opdracht die de inmiddels 76-jarige zangeres Mavis Staples zichzelf heeft gesteld. En ze doet dit met grote overtuigingskracht en ongekende energie. Te zien is hoe Staples nog altijd op tournee gaat en hoeveel plezier ze beleeft aan optreden. Grootheden als Prince, Bonnie Raitt en Bob Dylan vertellen hoe ze geïnspireerd raakten door de lage en ruige stem van Mavis. En zijzelf onthult dat Dylan haar zelfs ten huwelijk heeft gevraagd. Mavis Staples groeit op in Chicago, met buurjongens als Sam Cooke en Curtis Mayfield. Ze debuteert op jonge leeftijd in de gospelgroep The Staple Singers, die door haar vader Roebuck 'Pops' Staples geleid wordt en waarin ook haar zussen en broer (in wisselende samenstelling) zingen. Direct nadat ze van de middelbare school komt, gaat de groep op tournee. Ze vermengen gospel en blues, later gaan ze ook soul, folk en pop zingen. Mavis! zit vol prachtig archiefmateriaal, dat duidelijk maakt hoe belangrijk de groep is in de jaren zestig, als ze de soundtrack vertolken van de burgerrechtenbeweging. Martin Luther Kings favoriete lied is hun protestsong 'Why Am I Treated So Bad'. Een radicaal lied in die tijd. Het is ook de tijd dat de groep met optredens op folkfestivals doorbreekt naar een breder publiek. Een solocarrière komt voor Mavis niet écht van de grond, zelfs niet als Prince haar in 1986 belt en ze samen twee albums maken. In fraaie beelden is te zien hoe Prince haar vertelt vanuit welk gevoel ze zijn lied moet zingen. Staples heeft een te klein ego voor een solozangeres en een te groot verlangen naar optreden met haar familie en vooral haar vader. Ze speelt meer dan 50 jaar met hem samen en hij overlijdt in 2000. 'We zingen over liefde, vrede en vrijheid', aldus Pops in een interview uit 1971. Het is ontroerend om te zien dat dochter Mavis deze traditie nog altijd met zoveel overtuigingskracht voortzet.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Astrid Roemer - de wereld heeft gezicht verloren

'Schrijven is de wetenschap van het intieme' - een uitspraak van de Surinaams-Nederlandse schrijfster Astrid Roemer (69). Op donderdag 19 mei krijgt zij, als eerste auteur van Caraïbische oorsprong, de P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde 2016 uitgereikt. Vijftien jaren lang trok Roemer rond met kat, laptop en rugzak. Niemand wist meer waar ze was, ze leefde in complete afzondering. Uiteindelijk wist regisseuse Cindy Kerseborn haar na een intensieve zoektocht op te sporen en aan de praat te krijgen. En al is het soms met tegenzin: de charismatische Roemer toont zich van een kwetsbare kant. Het schrijverschap van Roemer wordt onder de loep genomen en er is goed te zien hoe belangrijk het voor haar is. Roemer, bekend van onder meer 'De gekte van een vrouw' (1982) en de dichtbundel 'Afnemend' (2012), geldt als een van de belangrijkste Surinaamse auteurs van de laatste decennia. Ze wordt geprezen om haar scherpe en relevante interventies in het publieke debat en haar complexe verbeeldingen van de geschiedenis van Suriname - aldus het juryrapport van de P.C. Hooft-prijs. Haar gedichten hebben een prominente rol in de film en worden voorgedragen door haarzelf, maar ook door zangeressen Izaline Calister en Sabrina Starke. De film geeft aandacht aan een belangrijk thema uit haar werk: het taboe op de Surinaamse Decembermoorden in 1982. Daarnaast schrijft Roemer veelvuldig over de vrouwelijke identiteit. Als vrouw, en ook nog eens als zwarte vrouw, ervaart ze die vooral als problematisch. In de jaren 80 werd ze gezien als voorvechtster van het feminisme; lesbische vrouwen beschouwden haar als rolmodel. In de film zien we de eigenzinnige Roemer kuieren in een Gents klooster, met af en toe die pretoogjes. Niet alleen prachtige gedichten komen voorbij, maar ook fraaie uitspraken.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Only Me

Ze treden nog steeds overal ter wereld op: The Platters. En vaak klinken grote hits als Only You en The Great Pretender nog net als vijftig jaar geleden. Dat is opmerkelijk want van de oorspronkelijke leden van de succesvolle Amerikaanse zanggroep leeft niemand meer. Wel claimen veel zangers hun al dan niet vermeende rol. Zoals de in Den Haag woonachtige Gaynal Hodge. Hij vormde voor regisseur Ellen Blom het vertrekpunt voor de documentaire Only Me.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Ola's Borgen

De van oorsprong Syrische Ola Mafaalani bewerkte de succesvolle Deense dramaserie Borgen, over de vrouwelijke minister-president Brigitte Nyborg, tot een theatermarathon van tien uur. Het is haar magnus opus en afscheid als artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. Meer dan ooit zijn de thema's uit het stuk verbonden met haar persoonlijke leven, zoals de spagaat tussen werk en gezin en de politieke dilemma's rond de vluchtelingenstroom uit haar vaderland. 'Adam, I have to do this because I am Birgitte Nyborg, I am Birgitte, it's my story!' Met deze uitroep overtuigde Ola Mafaalani scenarioschrijver Adam Price om haar de rechten te gunnen voor de toneelbewerking van zijn Deense tv-script. Sterker nog, hij gaf haar een dwingende opdracht: 'Maak het scherp, zo actueel mogelijk. Maak alsjeblieft alle veranderingen die je wilt en laat het pijn doen!' Het NNT haalt met Borgen het fenomeen 'binge-watching' voor het eerst naar de schouwburg. De kritieken zijn lovend, maar het professionele succes is wel verbonden aan persoonlijke pijn, zoals regisseur Carin Goeijers in deze documentaire subtiel duidelijk maakt. Zij is erbij in het theater, op momenten dat de chaos en verwarring op het toneel niet meer oplosbaar lijken, en op momenten dat Ola worstelt met haar positie als kind van Syrische ouders. Na elk telefoongesprek met haar moeder - vrijwilligster in een vluchtelingenkamp in Duitsland - vraagt zij zich geëmotioneerd af of ze niet iets wezenlijks moet doen. En waarom staat zij intussen in haar eentje het nieuwe huis in Amsterdam te schuren?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De wereld volgens Monsieur Khiar

Jeroen Robert Kramer, bekroond fotograaf, is door tien jaar lang oorlogsfotografie getraumatiseerd en vastberaden een nieuwe start te maken als kunstenaar. In zijn woonplaats Beiroet ontmoet hij Monsieur Khiar, een oudere Libanese man die ondanks de burgeroorlog die hij doorstond zijn liefde voor het leven, de kunst en de literatuur niet verloren heeft. Kramer wil Monsieur Khiar fotograferen, hem volgen in zijn wandelingen door de oude wijken van Beiroet en notities maken van Khiars mijmeringen over de wereld. Hij wil daarmee zijn eigen herinneringen aan oorlog en geweld omzetten in kunst. Als Monsieur Khiar hem te kennen geeft dat hij niet gefotografeerd wil worden, verandert Kramers fascinatie in een obsessie. Al jaren is Kramer in gevecht met de tegenstander in hemzelf: de oorlogsfotograaf wiens werk hij is gaan haten. Kramers foto's van de brandhaarden in de wereld haalden weliswaar de voorpagina's van De Volkskrant, The New York Times, Vanity Fair en Der Spiegel, maar Kramer blijft achter met de beelden in zijn hoofd. De zelfcensuur die nodig was om foto's toonbaar te maken voor nieuwsmedia heeft hem opgebroken. De ontmoeting met Monsieur Khiar maakt iets los bij de fotograaf. Hij ziet de Libanees als de betere versie van hemzelf: 'Khiar is de held die ik nooit heb kunnen zijn' zegt Kramer: 'hij is belezen, slim, gek, een leugenaar en manipulerend.' Toch weet Khiar met zijn grillige persoonlijkheid Kramer weer gevoelig te maken voor een andere vorm van schoonheid. In plaats van zich met het spectaculaire bezig te houden, gaat hij op zoek naar een verhaal over vriendschap en naar de esthetiek van het alledaagse. Een zoektocht die moet leiden tot een nieuw kunstwerk, een verhaal ver weg van alle ellende. Wandelend door Beiroet is Monsieur Khiar altijd aanwezig. We horen zijn stem, krijgen een beeld van Kramer over hem voorgeschoteld, proberen hem daardoor te visualiseren, maar zien doen we hem niet. Wie is hij eigenlijk? Hoe ziet hij eruit? Is hij de vriend die Kramer gevoelig maakt voor de schoonheid van Beiroet? Is hij de man die Kramer vooral een spiegel wil voorhouden? Is hij een constructie van de fotograaf? Wie is hij?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Jonge dansers, 10 jaar later

Tien jaar geleden maakte de kijker in De Avond van de Jonge Danser kennis met zes ambitieuze dansers tussen de zestien en twintig jaar die streden om de titel Beste Jonge Danser van Nederland. Hun dromen, hun angsten, hun vooroordelen; ze werden duidelijk aan de hand van de gefilmde portretten. Hoe is het de jonge dansers vergaan na hun deelname aan de Avond van de Jonge Danser in 2005? Dirk Jan Roeleven zocht de jonge dansers van toen op om te ontdekken wat een danscarrière van tien jaar met iemand doet. In 2005 zagen we in De Avond van de Jonge Danser een emotionele uitzending met tieners vol verwachtingen, dromen en hoop. De onverwachte winnares werd Milou Nuyens uit Den Haag. Daaropvolgend won zij de European Young Dancers Award in Warschau. Inmiddels is ze moeder van een zoontje en op haar weg terug naar de top. Op 28 januari 2016 opent ze de galavoorstelling van het tweejaarlijkse Holland Dance Festival in Den Haag met haar winnende dans van toen. Ook de andere vijf dansers hebben, zowel in hun persoonlijke als professionele leven, nadien veel meegemaakt. Inge-Marije Lammertink uit Culemborg, danseres met een zwaar gehandicapte zus, is na omzwervingen door Europa uiteindelijk neergestreken in Tel Aviv. Myrthe van Opstal uit het Limburgse Velden danst nu professioneel bij het Nederlands Danstheater in Den Haag. Ze is er niet alleen, ook haar broer en twee zusjes zijn bij het NDT beland. En Jamy Schinkelshoek, de jongste van toen, is zeer succesvol in Arnhem bij het gezelschap Introdans. Bastiaan Stoop danst bij Het Nationaal Ballet, Merlijn Verhorst is na een onfortuinlijke val met dansen gestopt en werkt nu als beveiligingsbeambte in het Rijksmuseum. Een voor een zocht Roeleven de dansers op in hun huidige bestaan. In de documentaire worden ze weer samengebracht, net als tien jaar geleden. Een warm weerzien waarbij de zes hun persoonlijke levenservaringen en hun carrière in de danswereld bespreken. Het resultaat is een film die ontroert en inzicht geeft in het leven van jonge mensen met een gezamenlijke passie. Het gaat over de danswereld, maar het gegeven is natuurlijk universeel. Over dromen, werkelijkheid, hoop en verlangen van opgroeiende jongeren.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Conducting Boymans

Hij bezoekt het atelier van een kunstenaar in New York, leidt schoolkinderen rond, assisteert een kunstenaar bij het voltooien van zijn werk, onderhandelt over een unieke tekening en drinkt een kopje koffie bij een zakenman om over een legaat te praten: de documentaire Conducting Boijmans laat zien hoe gevarieerd het takenpakket is van Sjarel Ex, sinds tien jaar directeur van het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De jongensdroom - Theo Jansen

Op het strand van Scheveningen werkt kinetisch kunstenaar Theo Jansen al vijfentwintig jaar aan een droom: de evolutie van zijn strandbeesten. “Ik ben een nieuwe natuur aan het scheppen, een nieuwe diersoort aan het toevoegen,” aldus Jansen. Hij heeft grote offers gebracht om zijn visioen gestalte te geven: reusachtige bewegende strandbeesten, gemaakt van pvc-buizen, tie-wraps en zeil, die zich krakend en piepend langs de vloedlijn op wind voortbewegen. Theo hoopt nog mee te maken dat ze daar zelfstandig kunnen overleven. Iedere lente en zomer test hij zijn nieuwste generatie strandbeesten uit aan de Nederlandse kust en werkt hij aan een nieuw thema. Dit jaar is hij op zoek naar manieren om zijn beesten bestand te maken tegen de stormen, die steeds vaker onverwacht de kust teisteren. Aan het eind van het strandseizoen verklaart hij de generatie waarmee hij gewerkt heeft tot 'fossiel' en werkt hij in de winter aan een nieuwe lichting elegante creaties. Werkend aan zijn beesten vertelt hij over zijn privéleven, dat niet altijd in harmonie met zijn harde werk verloopt. En over zijn beesten, hoe hij zich door hen laat leiden, ook al lopen ze de zee in of waaien ze stuk. Ieder mens moet volgens Theo zijn eigen verhaal verzinnen om het dagelijks leven dragelijk en zinvol te maken. De jongensdroom gaat over een man die uitdaagt en hoog wil vliegen, die niet bang is voor het risico daarbij zijn vleugels te branden. De makers volgen hem naar Japan waar zijn werk veel succes heeft. En naar Amerika, waar hij hoopt voet aan de grond te krijgen. Als in de VS musea en galerieën belangstelling voor zijn strandbeesten krijgen, zal dat in Nederland misschien ook gebeuren, zo redeneert Theo hardop. De kunstwereld ziet hem immers nog steeds als een YouTube-fenomeen. Zal hij als schepper alle ballen in de lucht kunnen houden en gaan zijn strandbeesten ooit de storm overleven?

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: De Confrontatie - twee jaar aan de ateliers

De Franse kunstenaar Marcel Duchamp verklaarde in 1917 alledaagse voorwerpen tot kunst. Een provocerende daad die een heftige, nog steeds actuele discussie veroorzaakte rondom de vraag: wat is kunst? Sindsdien wordt die vraag keer op keer gesteld. Aan de kunstenaar en aan de toeschouwer. Als alles kan en alles mag, hoe weet je dan nog wat kunst is? Regisseur Ditteke Mensink verbleef twee jaar aan De Ateliers: de broedplaats voor toptalenten in de beeldende kunst. Haar verblijf liep uit op een harde confrontatie met haarzelf, de jonge kunstenaars en de moderne beeldende kunst.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: Boudewijn de Groot - Kom Nader

Boudewijn de Groot is zeventig geworden. Bij het laatste optreden van zijn tournee kondigt hij aan dat hij nooit meer de hits wil spelen waar hij beroemd mee werd. Een streep onder het verleden, zoals hij die in zijn leven vaker zette. Regisseur Suzanne Raes volgt in Kom nader Boudewijn de Groot in het jaar na dit optreden en zoekt met hem, zijn vrienden en kinderen naar een rode draad in een leven vol breukvlakken.

Deze uitzending bekijken

Het Uur van de Wolf

Het Uur van de Wolf: The beat behind Golden Earring

'Wij zijn voor een groot deel bepalend voor de sound van de band.' Drummer Cesar Zuiderwijk en bassist Rinus Gerritsen zeggen het vol overtuiging. De aandacht richt zich vaak op zanger Barry Hay en gitarist George Kooijmans. In de documentaire treden Rinus en Cesar uit de schaduw. Aanleiding vormt het jubileumconcert, dat de Haagse band ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan geeft op zaterdag 12 december in de Ziggo Dome. Regisseur Marcel de Vré, die eerder voor de NTR documentaires maakte over Nits en Guus Meeuwis, volgde de ritmesectie van de Golden Earring in de maanden voorafgaand aan het jubileumconcert. Oude nummers worden afgestoft en vernieuwd, in de computer vindt Rinus Gerritsen de originele versies van beroemde hitsongs zodat hij nog eens kan uitzoeken wat de basis vormde voor wereldhits als Radar Love en Twilight Zone. Gerepeteerd wordt er weinig. Geoefend wordt er tijdens recente concerten, die ook onderdeel uitmaken van de documentaire. Rinus Gerritsen vertelt over zijn geheel eigen stijl op de bas, die een belangrijk kenmerk vormt van het Earring-geluid. De bas is bij hem vaak niet ondersteunend, maar een aparte melodielijn. 'Ze vragen me wel eens op een traditionele manier te spelen, maar dat doe ik niet. Dan is het gelijk geen Earring meer.' En voor Cesar is spektakel een essentieel onderdeel van de roemruchte liveband. Hij bouwt zijn drumstel op een speciale manier op, in dienst van muziek en theater. The Beat behind Golden Earring is rijk aan anekdotes. Over ruzie en vriendschap, over succes en tegenslagen, over Holland en Amerika, over theorie en praktijk; steeds met Haagse humor opgediend.

Deze uitzending bekijken