True
Nederland.TV - TV kijken via internet, de beste tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

Roofkunst - Alle afleveringen
Roofkunst
Roofkunst: Buste van Nefertiti

Sinds 1924 staat de adembenemend mooie buste van koningin Nefertiti, een van de bekendste oudheden uit Egypte, in het Neues Museum in Berlijn. Voor de Egyptenaren is het duidelijk: dit kunstwerk van ongekende schoonheid moet naar Egypte. Nefertiti is het symbool voor vrouwelijk leiderschap, een boegbeeld voor het Egyptische volk. De Duitse museumdirecteur is in het bezit van het bewijs dat de buste rechtmatig is meegenomen. In Egypte beweren ze dat er gesjoemeld is en de buste onder verdachte omstandigheden het land heeft verlaten. De emoties lopen hoog op. Erik Dijkstra duikt in de kwestie.



Roofkunst
Roofkunst: Parthenon Marbles

In 1816 sloopte Lord Elgin marmeren kunstwerken van het Parthenon in Athene en bracht ze onder in het British Museum in Londen. Hier verblijven ze nog steeds, tot grote ergernis van de Grieken. Het British Museum vindt dat de sculpturen uit de Griekse oudheid juist op een goede plek staan. In hun ogen zijn The Marbles eigendom van het publiek en kunnen ze in het nationaal museum jaarlijks door miljoenen mensen bekeken worden. Erik Dijkstra onderzoekt of de Grieken kans maken om ooit nog de terugkomst van de Marbles mee te maken.



Roofkunst
Roofkunst: Het Luba-masker

Het Luba-masker werd tijdens de periode van Belgisch kolonialisme op brute wijze geroofd uit het Congolese dorp Lulu. Het masker bevindt zich momenteel in België, iets waar de inwoners van Lulu zich maar al te bewust van zijn. In hun ogen zorgt de afwezigheid van het masker voor armoede, droogte en ziektes. Pas als het masker terug is, kan de voorspoed en groei terugkeren. Erik Dijkstra onderzoekt of het niet tijd is om het masker te laten terugkeren naar Congo.



Roofkunst
Roofkunst: Het kanon van Kandy

Het kanon van Kandy is een rijkversierd kanon dat tijdens een oorlog in Sri Lanka door Nederland is buitgemaakt. Hoewel het kanon onder dubieuze omstandigheden werd meegenomen, wordt het al snel tot een origineel Nederlands erfstuk verklaard. Momenteel is het kanon te zien in het Rijksmuseum. Martine Gosselink van het Rijksmuseum en Erik Dijkstra reizen naar Sri Lanka om te onderzoeken of het kanon daar wel hoort.