True
Nederland.TV - TV kijken via internet, de beste tv-programma's bij elkaar! Nederland.FM   Nederland.TV   Contact   Privacy & Cookies  

De Boeddhistische Blik - Alle afleveringen
De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Moeders zijn ook dochters (2/2)

Tweeluik over de impact en betekenis van de relatie tussen moeder en dochter. Nadat filmmaakster Sarah Marijnissen haar relatie na 29 jaar verbreekt, probeert ze inzicht te krijgen in hoe de moederband haar als kind heeft gevormd en hoe dat effect heeft gehad op haar vermogen tot intieme relaties. Hoewel Sarahs moeder zeventien jaar geleden is overleden, blijkt de invloed van haar moeder nog steeds in haar leven door te spelen. Of zoals Nazmiye Oral, die een voorstelling over haar moeder heeft gemaakt, daarover zegt: 'Je moeder is je eerste en misschien wel grootste leermeester. Ze is de persoon die het meeste indruk op je maakt, waar je niet aan kan ontkomen, ze is de grond waar je vandaan komt.' De relatie met onze moeder is misschien wel de meest vanzelfsprekende en complexe relatie in ons leven. Wij danken het leven aan onze moeder en zijn als kind afhankelijk van haar onbevangen aandacht en liefde om tot een autonoom volwassen individu te kunnen groeien. Maar wat als de moeder zelf behoeftig is? In onze cultuur is er geen aandacht voor de tekorten die moeders vroeger zelf opliepen, terwijl deze tekorten onbewust kunnen leiden tot emotionele bezetting of verwaarlozing van haar kind. In een persoonlijke zoektocht gaat Marijnissen in gesprek met dochters die net als haar de urgentie voelden om het beeld dat ze als kind over hun moeder vormden, met 'volwassen' ogen opnieuw te bekijken.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Moeders zijn ook dochters (1/2)

Tweeluik over de impact en betekenis van de relatie tussen moeder en dochter. Nadat filmmaakster Sarah Marijnissen haar relatie na 29 jaar verbreekt, probeert ze inzicht te krijgen in hoe de moederband haar als kind heeft gevormd en hoe dat effect heeft gehad op haar vermogen tot intieme relaties. Hoewel Sarahs moeder zeventien jaar geleden is overleden, blijkt de invloed van haar moeder nog steeds in haar leven door te spelen. Of zoals Nazmiye Oral, die een voorstelling over haar moeder heeft gemaakt, daarover zegt: 'Je moeder is je eerste en misschien wel grootste leermeester. Ze is de persoon die het meeste indruk op je maakt, waar je niet aan kan ontkomen, ze is de grond waar je vandaan komt.' De relatie met onze moeder is misschien wel de meest vanzelfsprekende en complexe relatie in ons leven. Wij danken het leven aan onze moeder en zijn als kind afhankelijk van haar onbevangen aandacht en liefde om tot een autonoom volwassen individu te kunnen groeien. Maar wat als de moeder zelf behoeftig is? In onze cultuur is er geen aandacht voor de tekorten die moeders vroeger zelf opliepen, terwijl deze tekorten onbewust kunnen leiden tot emotionele bezetting of verwaarlozing van haar kind. In een persoonlijke zoektocht gaat Marijnissen in gesprek met dochters die net als haar de urgentie voelden om het beeld dat ze als kind over hun moeder vormden, met 'volwassen' ogen opnieuw te bekijken.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Ik kan de wereld veranderen

De vraag 'Wie ben ik?' staat in deze serie centraal, zoals ook in iedere filosofie en wijsbegeerte. Een vraag die Socrates en de oude zenboeddhisten al bezig hield. Waarom is die vraag juist nu zo belangrijk? Omdat het denken over deze vraag een opening biedt naar een beter begrip van het menselijk bestaan en de wereld waarin wij leven. Als we de relatie tot onszelf begrijpen, blijkt het mogelijk om anders naar schijnbaar onoplosbare wereldproblemen te kijken en dichter bij een oplossing ervan te komen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Ontdekking van de samenhang

De vraag 'Wie ben ik?' staat in deze serie centraal, zoals ook in iedere filosofie en wijsbegeerte. Een vraag die Socrates en de oude zenboeddhisten al bezig hield. Waarom is die vraag juist nu zo belangrijk? Omdat het denken over deze vraag een opening biedt naar een beter begrip van het menselijk bestaan en de wereld waarin wij leven. Als we de relatie tot onszelf begrijpen, blijkt het mogelijk om anders naar schijnbaar onoplosbare wereldproblemen te kijken en dichter bij een oplossing ervan te komen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Perzische balans - Tina Rahimy

De jongeren gaan in gesprek met Tina Rahimy over hoe je iets ervaart wat je niet kunt grijpen. Bestaat er een wereld buiten de taal? We gaan op zoek naar verbinding met dat wat we niet kunnen benoemen. Door het omarmen van onzekerheid, van twijfel en door het gebruiken van aandacht.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Crisis van de vrijheid

De vraag 'Wie ben ik?' staat in deze serie centraal, zoals ook in iedere filosofie en wijsbegeerte. Een vraag die Socrates en de oude zenboeddhisten al bezig hield. Waarom is die vraag juist nu zo belangrijk? Omdat het denken over deze vraag een opening biedt naar een beter begrip van het menselijk bestaan en de wereld waarin wij leven. Als we de relatie tot onszelf begrijpen, blijkt het mogelijk om anders naar schijnbaar onoplosbare wereldproblemen te kijken en dichter bij een oplossing ervan te komen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Kwaliteiten proeven - Shalini Sinha

De jongeren gaan in gesprek met Shalini Sinha over hoe je de wereld verandert. Het boeddhisme helpt ons de dingen te zien voor wat ze zijn. Hoe kun je door aandacht te richten op je kwaliteiten, in plaats van op je ego, de wereld veranderen?



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Wie ben ik?

De vraag 'Wie ben ik?' staat centraal, zoals ook in iedere filosofie en wijsbegeerte. Een vraag die Socrates en de oude zenboeddhisten al bezig hield. Waarom is die vraag juist nu zo belangrijk? Omdat het denken over deze vraag een opening biedt naar een beter begrip van het menselijk bestaan en de wereld waarin wij leven. Als we de relatie tot onszelf begrijpen blijkt het mogelijk om anders naar schijnbaar onoplosbare wereldproblemen te kijken en dichter bij een oplossing ervan te komen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: De mensheid in één pan - Hadeer Aboelnagah

De jongeren gaan in gesprek met Hadeer Aboelnagah over hoe je je tot andermans religie verhoudt. Oordelen en vooroordelen over de islam zijn er in overvloed, maar vaak komen die voort uit onwetendheid. Wat kun je leren van en over de islam wanneer je je daarvoor openstelt?



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Koken met commitment - Peter D. Hershock

De jongeren gaan in gesprek met Peter D. Herschock over: Hoe gaan we globale uitdagingen aan? Richt je aandacht tot anderen en tot je omgeving. Door écht aanwezig te zijn kan je verandering teweegbrengen. Met het boeddhisme voor een betere wereld.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: The Next Guardian

Film over de diepe kloof tussen vader en zoon in een Bhutaans gezin, waar de tegengestelde verlangens van twee generaties met elkaar botsen. In een afgelegen dorp in de Himalaya draagt de vader volgens een eeuwenlange familietraditie de zorg voor een boeddhistische tempel. De vader wil deze familietraditie voortzetten en de zorg van het klooster aan zijn zoon Gyembo overdragen, maar zijn zoon Gyembo heeft het daar moeilijk mee. Hij houdt van voetbal, zijn smartphone en is nieuwsgierig naar meisjes. Zijn vader wil dat hij een gedegen boeddhistische opleiding in een jongensklooster gaat volgen, maar het celibaat trekt Gyembo niet. De vader geeft zich niet gewonnen en probeert zijn zoon te overtuigen van de voordelen om monnik te worden. Zo zou het goed voor zijn karma en dat van de familie zijn. Maar wat de vader wellicht nog sterker drijft is dat als hij geen opvolger levert, de tempel in handen van anderen komt, waarmee de sociale status van het gezin verloren zou gaan. Een lastige keuze voor Gyembo, die klem zit tussen gehoor geven aan het verlangen van zijn vader en zijn zus Tashi, die hem aanmoedigt zijn hart te volgen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Becoming who I was

Padma Angdu, een ogenschijnlijk gewoon jongetje uit het Indiase Ladakh, is ontdekt als reïncarnatie van een legendarische, hoge Tibetaanse leraar. Het betekent een grote transformatie voor Padma, want niet langer zal hij zoals andere kinderen zijn kindertijd beleven. Om in de voetsporen van zijn voorganger te treden, moet de jongen terug naar de kloosterorde van zijn voorganger in Tibet, maar allerlei obstakels staan hem in de weg om deze missie te vervullen. Ver verwijderd van zijn klooster neemt een oude, boeddhistische lama (leraar) en tevens een traditioneel arts, de zorg en spirituele ontwikkeling van de jongen ter hand. Hij wordt Padma's peetvader, leraar, maar ook zijn ondergeschikte. Terwijl Padma tevergeefs op volgelingen wacht die hem mogelijk ophalen, probeert zijn peetvader een zo goed mogelijke en passende opleiding voor hem te vinden, maar niemand wil de jongen onder zijn hoede nemen. Overgeleverd aan elkaar, besluiten ze samen te voet dwars door India op zoek te gaan naar zijn lotsbestemming in Tibet. Hoewel Padma vanaf zijn 5e jaar herinneringen heeft die toegerekend worden aan de overleden, boeddhistische meester, blijft hij niettemin een kleine jongen. De dynamiek tussen deze twee is daarom als die van ouder en kind. De film volgt de twee acht jaar lang, wat resulteert in een intiem portret en coming-of-age van een jongen met zijn peetvader, met een grote queeste en prachtige cinematografie. Pas als Padma zich kan verenigen met zijn klooster in Tibet, kan hij zijn missie volbrengen, maar of hem dat gaat lukken is de grote vraag.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: The Mountain Yogi

Het Tibetaanse boeddhisme kent veel verschijningen, maar de traditie van Milarepa spreekt wel het meest tot de verbeelding. Dit zijn de yogi's hoog in de Himalaya, die vaak jarenlang, onder barre omstandigheden en in totale afzondering, hun meditatie doen. Lama Govinda (Pooh, 1962) is zo'n kluizenaar, en we volgen hem wanneer hij na twintig jaar retreat zijn grot verlaat om zich onder de mensen te begeven. Documentairemaker Jaap Verhoeven is geraakt door de eenvoud en zorgeloosheid van lama Govinda, maar valt tijdens het draaien van dit portret ook van de ene in de andere verbazing. Zo blijkt lama Govinda erg te houden van dans en zang. Hij laat geen mogelijkheid onbenut om te dansen en te zingen met de dorpelingen uit de omgeving, die hem als een heilige vereren. Ook in zijn geboortedorp Pooh wordt hij op handen gedragen. Lama Govinda geeft letterlijk alles op om Milarepa's pad naar verlichting te volgen, en zo tot diepe levensinzichten te komen. Lama Govinda zingt door het weidse en hoge berglandschap wanneer we terugkeren naar zijn berghut voor zijn volgende retreat. Daar aangekomen vertelt hij hoe hij de winters overleeft en over zijn inspiratie om dit moeilijke pad te volgen. De ontmoeting met hem roept voor westerlingen veel vragen op, niet alleen over hem, maar ook over ons eigen leven, dat immers gebaseerd is op het bereiken van sociaal, financieel en fysiek comfort, juist al die dingen die lama Govinda achter zich liet. Maar wat zocht hij dan? Wat is het resultaat van al die jaren beoefening? En wat kunnen wij daarvan leren en begrijpen? Een prachtige documentaire over een verdwijnende traditie.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Dear Earth

Wie staat er op voor het behoud van de aarde? We volgen de klimaatactivisten Vishal, Karim en Satya van de beweging Extinction Rebellion in Engeland tijdens een belegering van het business district in Londen. In poëtische brieven geeft Satya uiting aan haar zorgen en liefde voor de aarde, die als een rode draad door de film verweven zijn. De hoofdpersonages zijn intrigerende mensen die in al hun menselijkheid een beeld geven van wat het betekent om op een betrokken manier in het leven te staan, waardoor ze zich aansluiten bij de vreedzame beweging Extinction Rebellion. Ze zijn bereid daarin ver te gaan. Zo lijmen ze zich vast aan gebouwen, het asfalt en elkaar. Ze blokkeren wegen en pleinen, en leggen het financiële- en bestuurscentrum van Londen plat. Ze offeren zelfs in sommige gevallen hun glansrijke carrière op, in het streven een ander bewustzijn en samenleving te creëren waarin gemeenschap, verbondenheid en compassie leidend zijn. Wie zijn deze radicale activisten? Hoe ver willen ze gaan? Karim, een van de activisten in de film, zegt: 'Ik ben bereid de confrontatie aan te gaan met de overheid en met andere krachten die veel groter zijn dan mezelf. Ik ben bereid alles op te geven, inclusief mijn vrijheid, om het leven en alle wezens op onze mooie aarde te beschermen. Dat zal ik doen!' De maker filmt de demonstratie, de weerstand aan kritiek en de herhaalde waarschuwingen die de demonstranten van politie en omstanders over zich heen krijgen van nabij. Vraag is: Hebben deze geweldloze acties het gewenste resultaat? Helpt het onze aarde te beschermen?



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Widening circles

Hoe om te gaan met slecht nieuws? Al jaren horen we over welke ontwikkelingen het leven op aarde bedreigen. Nucleaire rampen, klimaatverandering, economische recessie, de lijst is lang. De huidige uitbraak van de Covid 19-pandemie is opnieuw het bewijs hoe kwetsbaar het leven is. Hoe kunnen we meer grip krijgen op de wereld waarin we leven? Widening circles is het inspirerende verhaal van de 91-jarige Amerikaanse milieuactiviste Joanna Macy, die een methode heeft ontwikkeld hoe we de soms pijnlijke werkelijkheid onder ogen kunnen zien. In slecht nieuws schuilt immers het gevaar dat mensen in ontkenning, verlamming en depressiviteit schieten, terwijl actie en engagement vaak juist zo noodzakelijk zijn. 'The work that reconnects' is een methode die inmiddels in veel landen wordt toegepast en niet alleen door milieuactivisten. Het blijkt een manier te zijn om te leren leven in een bedreigde wereld. Met de huidige coronacrisis is de documentaire uit 2016 opnieuw actueel. We maken kennis met verschillende mensen, die ieder op hun eigen manier 'The work that reconnects' in hun leven en werk toepassen.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Goed Oud

Hoe te leven met vergankelijkheid? George Schouten volgt gedurende een jaar een aantal bewoners van het Rosa Spier Huis in Laren, een wooncomplex voor senioren die afkomstig zijn uit de kunst en wetenschap. Onder het motto 'een leven lang kunst' biedt het centrum de bewoners een podium waar ze hun inspiratie kunnen delen met het publiek. Er is echter een grote verhuizing naar een nieuw gebouw op handen, wat de nodige zorg en onrust onder de bewoners teweegbrengt. In de aanloop naar de verhuizing maken we kennis met een ex-popmuzikant die zich zorgen maakt over het lot van zijn poes en met een operaregisseur die verheugd is dat hij eindelijk een plekje in het Rosa Spier Huis heeft bemachtigd, maar eenmaal daar de kwetsbaarheid ervaart die hoort bij de ouderdom. Een soefi, die eerder zijn vrouw en kind heeft verloren, probeert richting te geven aan de steeds maar veranderende werkelijkheid die door de bewoners ervaren wordt. En een muzikaal echtpaar toont hoe muziek schoonheid en troost biedt. Tijdens de draaiperiode wordt de regisseur van deze film zelf geconfronteerd met het ouder worden. De vergankelijkheid dringt zich aan hem op, evenals de schim van de dood. Met behulp van zijn boeddhistische opvattingen probeert hij met rechte rug de vergankelijkheid in de ogen te kijken.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Het denkende hart van Etty Hillesum

Etty Hillesum werd postuum beroemd na de publicatie van haar oorlogsdagboek. Hoe komt het dat de woorden van deze joodse vrouw, die al meer dan 75 jaar geleden in Auschwitz is vermoord, nu nog zoveel mensen inspireert? De documentaire volgt de joods-Israëlische Emma en de Palestijnse Dina, die samen, geraakt door het dagboek van Etty Hillesum, een vredesproject in Israël en de bezette gebieden zijn gestart. Aan de hand van korte fragmenten uit Etty's dagboek hebben zij een kaartspel ontwikkeld dat zij gebruiken bij Palestijnse en Israëlische groepsbijeenkomsten. De persoonlijke zoektocht van Etty Hillesum naar een leven zonder haat resoneert op indringende wijze bij de bezoekers van deze bijeenkomsten, die soms de hoop en een uitzicht op vrede allang verloren zijn. Als in Westerbork de namen van alle gedeporteerde joden worden voorgelezen, sluiten Emma en Dina zich aan bij een retraite van de Zen Peacemakers.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Naar een breder bewustzijn

De waterkwaliteit van onze rivieren loopt wereldwijd achteruit. Ook neemt de beschikbaarheid van drinkwater drastisch af. In Nederland worstelen we bovendien voortdurend met te veel of te weinig water in onze rivieren. Urgente redenen voor de 39-jarige bedrijfskundige, filosofe en holistisch ecologe Li An Phoa om zich in te gaan zetten voor een wereld met drinkbare rivieren, want als onze rivieren weer drinkbaar zijn, zijn onze ecosystemen weer in balans. Li An loopt van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee. Tijdens deze 1.000 kilometer lange wandeling vraagt Li An aandacht voor wat haar levensmissie is geworden. Onderweg spreekt ze met boeren en burgemeesters, vissers en omwonenden, ondernemers en onderzoekers over de kwaliteit van het Maaswater. Dankzij deze tocht besluiten o.a. Franse burgemeesters zich te verenigen in een internationaal netwerk van burgemeesters voor een Drinkbare Maas. Regisseur Thom Verheul en zijn zoon, cameraman Wouter Verheul, volgden Li An Phoa de afgelopen twee jaar op de voet. In dit drieluik filmen ze haar wandeltocht langs de rivier, haar ontmoetingen, zorgen en overpeinzingen op weg naar een lonkend perspectief: een Drinkbare Maas. Vorig jaar gingen ze samen terug naar plekken langs de Maas om te praten met mensen die werken aan vooral structurele oorzaken van de vervuiling met vooral pesticiden, medicijnresten en de onbekende stoffen die bijna dagelijks aan ons milieu worden toegevoegd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Een rivier, miljoenen levens

De waterkwaliteit van onze rivieren loopt wereldwijd achteruit. Ook neemt de beschikbaarheid van drinkwater drastisch af. In Nederland worstelen we bovendien voortdurend met te veel of te weinig water in onze rivieren. Urgente redenen voor de 39-jarige bedrijfskundige, filosofe en holistisch ecologe Li An Phoa om zich in te gaan zetten voor een wereld met drinkbare rivieren, want als onze rivieren weer drinkbaar zijn, zijn onze ecosystemen weer in balans. Li An loopt van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee. Tijdens deze 1.000 kilometer lange wandeling vraagt Li An aandacht voor wat haar levensmissie is geworden. Onderweg spreekt ze met boeren en burgemeesters, vissers en omwonenden, ondernemers en onderzoekers over de kwaliteit van het Maaswater. Dankzij deze tocht besluiten o.a. Franse burgemeesters zich te verenigen in een internationaal netwerk van burgemeesters voor een Drinkbare Maas. Regisseur Thom Verheul en zijn zoon, cameraman Wouter Verheul, volgden Li An Phoa de afgelopen twee jaar op de voet. Ze filmen haar wandeltocht langs de rivier, haar ontmoetingen, zorgen en overpeinzingen op weg naar een lonkend perspectief: een Drinkbare Maas. Vorig jaar gingen ze samen terug naar plekken langs de Maas om te praten met mensen die werken aan structurele oorzaken van de vervuiling met vooral pesticiden, medicijnresten en de onbekende stoffen die bijna dagelijks aan ons milieu worden toegevoegd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Bron van Leven

De kwaliteit van drinkwater loopt wereldwijd terug. Ook neemt de beschikbaarheid van drinkwater drastisch af. In Nederland worstelen we bovendien voortdurend met te veel of te weinig water in onze rivieren. Urgente redenen voor de 39-jarige bedrijfskundige, filosofe en holistisch ecologe Li An Phoa om zich in te gaan zetten voor een wereld met drinkbare rivieren, want als onze rivieren weer drinkbaar zijn, zijn onze ecosystemen weer in balans. Li An loopt van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee. Tijdens deze 1000 kilometer lange wandeling vraagt Li An aandacht voor wat haar levensmissie is geworden. Onderweg spreekt ze met boeren en burgemeesters, vissers en omwonenden, ondernemers en onderzoekers over de kwaliteit van het Maaswater. Dankzij deze tocht besluiten onder andere Franse burgemeesters zich te verenigen in een internationaal netwerk van burgemeesters voor een Drinkbare Maas. Regisseur Thom Verheul en zijn zoon, cameraman Wouter Verheul, volgden Li An Phoa de afgelopen twee jaar op de voet. Ze filmen haar wandeltocht langs de rivier, haar ontmoetingen, zorgen en overpeinzingen op weg naar een lonkend perspectief: een drinkbare Maas. Vorig jaar gingen ze samen terug naar plekken langs de Maas om te praten met mensen die werken aan vooral structurele oorzaken van de vervuiling met vooral pesticiden, medicijnresten en de onbekende stoffen die bijna dagelijks aan ons milieu worden toegevoegd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Boeddha's in het Westen (2/2)

Mindfulness voor chronisch depressieven, oorlogsveteranen die leren omgaan met hun trauma's via inzichtsmeditatie en mensen die wereldwijd van achter hun laptop een groepsretraite volgen. Het is slechts een greep uit de vele gezichten van het boeddhisme in het westen. Wat heeft de moderne mens aan deze eeuwenoude traditie? Hoe evolueert het boeddhisme onder invloed van onze westerse cultuur? Deze documentaire volgt een aantal pioniers die het boeddhisme elk op hun eigen manier vertalen en laten zien hoe het ons leven en onze samenleving verrijkt. Na ruim vijftig jaar boeddhisme in het westen maakt filmmaker Laetitia Schoofs de balans op: hoe verrijkt het boeddhisme onze cultuur en samenleving? In hoeverre klopt ons beeld van deze 'religie' met haar exotische rituelen, vreedzame karakter en veelal mannelijke goeroes? En welke rol spelen oefenpraktijken als meditatie en mindfulness in onze maatschappelijke instituten, zoals de gezondsheidszorg en het onderwijs? We volgen een aantal charismatische pioniers: Bart van Melik, die meditatieles geeft aan oorlogsveteranen in New York City, het zenboeddhistische homopaar Chodo & Koshin, die samen een centrum runnen voor boeddhistische geestelijke verzorging, de Britse academicus Stephen Batchelor, bestsellerauteur Susan Piver en 'buddhist geek' Vincent Horn, die laat zien hoe het boeddhisme meebeweegt met de digitale revolutie. En in eigen land zien we Anne Speckens in actie tijdens het jaarlijkse mindfulnesscongres in Nijmegen. Hoe uiteenlopend ook, over een ding zijn de pioniers het eens: boeddhisme gaat over relaties. Deze pioniers tonen het sociale gezicht van de traditie en ontkrachten daarmee het beeld van meditatie als de zoveelste vorm van 'zelfhulp'. Gaandeweg wordt het de kijker duidelijk hoe juist deze eeuwenoude traditie van waarde is in de sociale issues van onze tijd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Boeddha's in het Westen (1/2)

Mindfulness voor chronisch depressieven, oorlogsveteranen die leren omgaan met hun trauma's via inzichtsmeditatie en mensen die wereldwijd van achter hun laptop een groepsretraite volgen. Het is slechts een greep uit de vele gezichten van het boeddhisme in het westen. Wat heeft de moderne mens aan deze eeuwenoude traditie? Hoe evolueert het boeddhisme onder invloed van onze westerse cultuur? Deze documentaire volgt een aantal pioniers die het boeddhisme elk op hun eigen manier vertalen en laten zien hoe het ons leven en onze samenleving verrijkt. Na ruim vijftig jaar boeddhisme in het westen maakt filmmaker Laetitia Schoofs de balans op: hoe verrijkt het boeddhisme onze cultuur en samenleving? In hoeverre klopt ons beeld van deze 'religie' met haar exotische rituelen, vreedzame karakter en veelal mannelijke goeroes? En welke rol spelen oefenpraktijken als meditatie en mindfulness in onze maatschappelijke instituten, zoals de gezondsheidszorg en het onderwijs? We volgen een aantal charismatische pioniers: Bart van Melik, die meditatieles geeft aan oorlogsveteranen in New York City, het zenboeddhistische homopaar Chodo & Koshin, die samen een centrum runnen voor boeddhistische geestelijke verzorging, en de Britse academicus Stephen Batchelor, bestsellerauteur Susan Piver en 'buddhist geek' Vincent Horn, die laat zien hoe het boeddhisme meebeweegt met de digitale revolutie. En in eigen land zien we Anne Speckens in actie tijdens het jaarlijkse mindfulnesscongres in Nijmegen. Hoe uiteenlopend ook, over een ding zijn de pioniers het eens: boeddhisme gaat over relaties. In deze documentaire tonen zij het sociale gezicht van de traditie en ontkrachten daarmee het beeld van meditatie als de zoveelste vorm van 'zelfhulp'. Gaandeweg wordt het de kijker duidelijk hoe juist deze eeuwenoude traditie van waarde is in de sociale issues van onze tijd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Rediscovery

Film waarin kinderen uit Kopenhagen tien weken lang natuurles krijgen op een verlaten terrein. 47 kinderen krijgen de vrije loop op een verlaten bouwplaats, vlak bij het centrum van Kopenhagen. Het is een verborgen plek in de stad, waar de natuur al een lange tijd haar eigen gang is gegaan. De kinderen gaan tien weken in deze stedelijke jungle naar school en ontdekken zo wat de natuur hen kan leren. Er zijn veel scènes met de kinderen, maar er is ook een stem van de natuur als een doorlopende verteller die vragen stelt: 'Wat betekent het om van de natuur te leren? Wat kun je leren van het voelen van de wind, van de regen en de zon op je huid? Hoe kun je meten wat je in je buik voelde toen je bovenop de langste kastanjeboom zat? Waar vestigt de natuur zich in jou?' De film gaat over leren en over wat we al weten van de natuur, maar door de jaren heen zijn vergeten.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Boeddha's in het Westen (2/2)

Mindfulness voor chronisch depressieven. Oorlogsveteranen die leren omgaan met hun trauma's via inzichtsmeditatie. En mensen die wereldwijd van achter hun laptop een groepsretraite volgen. Het is slechts een greep uit de vele gezichten van het boeddhisme in het Westen. Wat heeft de moderne mens aan deze eeuwenoude traditie? Hoe evolueert het boeddhisme onder invloed van onze westerse cultuur? De documentaire volgt een aantal pioniers die het boeddhisme elk op hun eigen manier vertalen en laten zien hoe het ons leven en onze samenleving verrijkt. Na ruim vijftig jaar boeddhisme in het Westen maakt filmmaker Laetitia Schoofs de balans op: hoe verrijkt het boeddhisme onze cultuur en samenleving? In hoeverre klopt ons beeld van deze 'religie' met haar exotische rituelen, vreedzame karakter en veelal mannelijke goeroes? En welke rol spelen oefenpraktijken als meditatie en mindfulness in onze maatschappelijke instituten, zoals de gezondsheidszorg en het onderwijs? Boeddhistische pioniers. We volgen een aantal charismatische pioniers: Bart van Melik, die meditatieles geeft aan oorlogsveteranen in New York City. Het zenboeddhistische homopaar Chodo & Koshin, die samen een centrum runnen voor boeddhistische geestelijke verzorging. De Britse academicus Stephen Batchelor, bestseller auteur Susan Piver en 'buddhist geek' Vincent Horn, die laat zien hoe het boeddhisme meebeweegt met de digitale revolutie. En in eigen land zien we Anne Speckens in actie, tijdens het jaarlijkse Mindfulness congres in Nijmegen. Hoe uiteenlopend ook, over een ding zijn de pioniers het eens: boeddhisme gaat over relaties. In de documentaire tonen zij het sociale gezicht van de traditie en ontkrachten daarmee het beeld van meditatie als de zoveelste vorm van 'zelfhulp'. Gaandeweg wordt het de kijker duidelijk hoe juist deze eeuwenoude traditie van waarde is in de sociale issues van onze tijd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Boeddha's in het Westen (1/2)

Mindfulness voor chronisch depressieven. Oorlogsveteranen die leren omgaan met hun trauma's via inzichtsmeditatie. En mensen die wereldwijd van achter hun laptop een groepsretraite volgen. Het is slechts een greep uit de vele gezichten van het boeddhisme in het Westen. Wat heeft de moderne mens aan deze eeuwenoude traditie? Hoe evolueert het boeddhisme onder invloed van onze westerse cultuur? Deze documentaire volgt een aantal pioniers die het boeddhisme elk op hun eigen manier vertalen en laten zien hoe het ons leven en onze samenleving verrijkt. Na ruim vijftig jaar boeddhisme in het Westen maakt filmmaker Laetitia Schoofs de balans op: hoe verrijkt het boeddhisme onze cultuur en samenleving? In hoeverre klopt ons beeld van deze 'religie' met haar exotische rituelen, vreedzame karakter en veelal mannelijke goeroes? En welke rol spelen oefenpraktijken als meditatie en mindfulness in onze maatschappelijke instituten, zoals de gezondsheidszorg en het onderwijs? We volgen een aantal charismatische pioniers: Bart van Melik, die meditatieles geeft aan oorlogsveteranen in New York City. Het zenboeddhistische homopaar Chodo en Koshin, die samen een centrum runnen voor boeddhistische geestelijke verzorging. De Britse academicus Stephen Batchelor, bestsellerauteur Susan Piver en 'buddhist geek' Vincent Horn, die laat zien hoe het boeddhisme meebeweegt met de digitale revolutie. En in eigen land zien we Anne Speckens in actie, tijdens het jaarlijkse Mindfulness-congres in Nijmegen. Hoe uiteenlopend ook, over een ding zijn de pioniers het eens: boeddhisme gaat over relaties. In deze documentaire tonen zij het sociale gezicht van de traditie en ontkrachten daarmee het beeld van meditatie als de zoveelste vorm van 'zelfhulp'. Gaandeweg wordt het de kijker duidelijk hoe juist deze eeuwenoude traditie van waarde is voor de sociale issues van onze tijd.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Buddha in Africa

Door zijn leven in een Chinees boeddhistisch weeshuis in Afrika voelt Enock Alu, een zestienjarige tiener uit Mali, zich verscheurd tussen zijn Afrikaanse wortels en Chinese opvoeding. Enock blonk ooit uit in de oosterse gevechtskunst en nu moet hij in zijn laatste schooljaar moeilijke beslissingen nemen over zijn toekomst. Zal hij terugkeren naar zijn familieleden in zijn thuisdorp of gaat hij studeren in het buitenland, in China? De invloed van China op de identiteit en verbeelding van een Afrikaanse jongen, die opgroeit tussen twee culturen, is groot.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Dharma Rebel

Als oud-punker en een lijf vol tatoeages is de Amerikaanse boeddhistisch leraar Noah Levine geen alledaagse verschijning in de boeddhistische wereld. Als outsider geniet hij al jaren een sterstatus onder jongeren en spreekt hij met zijn stroming Against The Stream een zeer divers publiek aan, die veel boeddhistische tradities niet snel weten te bereiken. Dharma Rebel zou aanvankelijk een film worden over Refuge Recovery, het succesvolle boeddhistische twaalfstappenprogramma dat Noah heeft ontwikkeld om mensen van hun verslaving af te helpen. Door overmatige stress raken veel mensen in de VS tegenwoordig verslaafd aan legale pijnstillers, wat inmiddels is uitgegroeid tot een ware epidemie. Met behulp van meditatie en dharma (de boeddhistische leer) leert Noah zelf als adolescent van zijn verslaving aan alcohol en drugs af te komen, wanneer hij voor de zoveelste keer vast komt te zitten in de gevangenis. Hij transformeert zijn leven van jeugddelinquent naar dat van boeddhistisch leraar. In die rol beïnvloedt hij talloze levens door de onconventionele manier waarop hij mensen door meditatie de waarde van een leven zonder drugs en alcohol leert in te zien. Met zijn meditatiecentra Against the Stream biedt hij in diverse steden medische en spirituele hulp en opvang. Maar de positieve resultaten die Refuge Recovery boekt in het gevecht tegen verslaving komen in een ander licht te staan als op 27 maart 2018 een ex-vriendin van Levine hem beschuldigt van seksueel misbruik. De filmmaakster ziet zich plotseling voor de vraag gesteld of Noah Levine de volgende boeddhistische leraar is die zijn macht misbruikt, na alle andere recente schandalen in boeddhistische kringen. Hoewel de betreffende dame anoniem wil blijven en niet voor de camera verschijnt, brengt de filmmaakster de wendingen in beeld die het verhaal door deze beschuldiging krijgt en welke impact het heeft op het leven van Noah Levine, zijn Against the Stream en Refuge Recovery.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Kunst van het handhaven

Na veel reorganisaties binnen de politie, kunnen wijkagenten zich door de toegenomen werkdruk soms nog moeilijk verbinden met de problematiek van de mensen uit hun wijk met wie ze dagelijks te maken krijgen. In een sociaal experiment is kunstenaars gevraagd met de wijkagent mee de wijk in te stappen. De vraag is of kunstenaars en vormgevers vanuit hun professie en zienswijze de politie van dienst kunnen zijn en zo disciplines positief en functioneel met elkaar weten te verbinden om problemen op te lossen. De kunstenaars of vormgevers bevragen alles wat ze zien en ervaren. Door samenwerking en analyse van situaties kan het de agent de ogen openen en hem of haar vanuit een ander perspectief naar wijkproblematiek doen kijken. Dit leidt tot agenten die meer in staat zijn om oplossingen buiten hun vaste takenpakket te zien. Daarmee kunnen ze hardnekkige problemen misschien beter aanpakken. Worden de wijkagenten creatiever en meer oplossingsgericht?



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Rediscovery

Kinderen uit Kopenhagen krijgen tien weken lang natuurles op een verlaten terrein. 47 kinderen krijgen de vrije loop op een verlaten bouwplaats, vlakbij het centrum van Kopenhagen. Het is een verborgen plek in de stad, waar de natuur al een lange tijd haar eigen gang is gegaan. De kinderen gaan tien weken in deze stedelijke jungle naar school en ontdekken zo wat de natuur hen kan leren. Er zijn veel scènes met de kinderen, maar er is ook een stem van de natuur als een doorlopende verteller die vragen stelt: 'Wat betekent het om van de natuur te leren? Wat kun je leren van het voelen van de wind, van de regen en de zon op je huid? Hoe kun je meten wat je in je buik voelde toen je bovenop de langste kastanjeboom zat? Waar vestigt de natuur zich in jou?' De film gaat over leren en over wat we al weten van de natuur, maar door de jaren heen zijn vergeten.



De Boeddhistische Blik
De Boeddhistische Blik: Ruimte het mooiste wat er is

Portret van boeddhistisch leraar Varamitra, een Haags schoffie die vindt dat het leven meer moet zijn dan huisje, boompje, beestje en als begin dertiger op zoek is gegaan naar een andere bestemming. Over Varamitra (Theo Alkemade, 1953) valt veel te zeggen, onomstreden is hij niet. Hij heeft zijn stempel op het boeddhisme in Nederland gedrukt. Zonder hem had het boeddhisme maatschappelijk wellicht nog een marginale rol gespeeld. 'Kom van je kussen af' is een van zijn gevleugelde uitspraken, 'ga eens echt wat doen, voor de mensen in je eigen omgeving. Niet voor de mensen in Azië, maar hier in Nederland. Boeddhisme is helemaal niet speciaal, het is gewoon leven in de samenleving, met elkaar en gaat per definitie over het uitreiken naar de ander.' Het boeddhisme een factor laten zijn in onze huidige maatschappij is waar hij zich de afgelopen dertig jaar voor heeft ingezet. Aangemoedigd door voormalig minister van Justitie Hirsch Ballin heeft Varamitra de opdracht op zich genomen de boeddhistische geestelijke verzorging vorm te geven. Sindsdien is er een academische opleiding tot boeddhistisch geestelijk verzorger tot stand gekomen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en kunnen mensen in de zorg en gedetineerden een beroep doen op de eerste boeddhistische geestelijk verzorgers die Nederland nu rijk is. Binnenkort volgt ook Defensie. Ook is Varamitra als initiator één van de grondleggers van het Boeddhistisch Centrum Haaglanden, een boeddhistische gemeenschap midden in het centrum van Den Haag, met oog voor wat de moderne mens nodig heeft. Hij is een polderboeddhist in hart en nieren. Los van traditie streeft hij een horizontaal boeddhisme na, waarin de leraar niet op een voetstuk wordt gezet. Varamitra, wars van ego en aandacht, liet voor het eerst in zijn leven een camera toe. Regisseur Ulrike Helmer volgt hem gedurende anderhalf jaar in het proces van loslaten.